Din inköpslista
Din inköpslista är tom.
9 Oktober 2016

Sveriges läskigaste plats fick ny karaktär

Vilja, kärlek och bra belysning satte punkt för mardrömmen.

I mer än 50 år har den 33 meter långa gångtunneln vid Dalaplan satt skräck i Malmös befolkning. Med lite vilja, kärlek och bra belysning satte vi punkt för den här mardrömmen - en gång för alla.

I en webbkampanj signerad Belysningsbranschen utsåg svenska folket och organisationens jury gångtunneln till Sveriges läskigaste plats. En inte fullt så aktningsvärd utmärkelse, men inget ont som inte har något gott med sig.

Genom sin ”vinst” i tävlingen fick Malmö stad en belysningsplan, en arkitektritning som visar vilka möjligheter som finns för att ändra en plats karaktär genom ljus, färg och form.

Motiveringen till vinsten i webbkampanjen var bland annat att gångtunneln var en mardröm som aldrig tar slut. Med lite vilja, kärlek och bra belysning har vi satt punkt för den här mardrömmen – en gång för alla.  

En klassisk gångtunnel

Magnus Frantzell är VD för Belysningsbranschen och uttalade sig i samband med att vinnaren presenterades.

– Det handlar om en ganska klassisk gångtunnel som det tyvärr finns många av i Sverige. Belysningen är eftersatt och omodern vilket gör att tunneln känns otrygg. För att öka tryggheten i tunneln krävs en väl genomtänkt ljussättning.

Under våren 2013 har Dalaplans gångtunnel renoverats och fräschats upp. Nytt kakel i härliga färger, musik och framförallt ljus har varit centrala delar i arbetet.

Malux fick uppdraget att belysa tunneln. Tunnelbelysningen som valdes är vandalsäker, vilket betyder att den håller för t.ex. sparkar och slag. 

 

När det gäller ljussättningen har Malux levererat 36 stycken vandalarmaturer till gångtunneln av typen Titan A30 LED. Armaturen är vandalsäker och har en hållbarhetsklassning på IK10+ (120J), det motsvarar ett slag på en kvadratcentimeter med 120J, vilket kan beskrivas som att belysningen håller för ett riktigt hårt slag med en hammare. 

En tredjedel av belysningen är permanent på hela tiden och när rörelsesensorerna i tunneln känner av att någon är på väg in tänds allt ljus i tunneln. På så sätt kan energiförbrukningen hållas nere och ändå ge gångtrafikanterna en trygg och bra belysning vid behov.  

Vi på Malux önskar alla Malmöbor trevligare promenader i framtiden!