Den 31 december 2007 stängdes det gamla NMT 450 nätet ner. Nätet användes för tåg- och järnvägskommunikation i Sverige och nu behövdes en ny kommunikationslösning - snabbt.
Lösningen som föddes i Malux verkstad i Örnsköldsvik fick namnet TrainTalk™, och när systemet lanserades sattes en ny standard för pålitlig järnvägskommunikation. Det kostnadseffektiva 2W-systemet kan användas istället för 8W tågradiosystem, vilket gör användandet mer flexibelt, snabbare och enklare för lokförare och personal.
Vårt TrainTalk™ system gjorde det möjligt att ta med sig GSM-R telefonen utanför loket och använda den som en bärbar telefon, och systemet används idag bland annat i Sverige, Finland, Frankrike, Australien och Slovenien. GSM-R, där R står för Railway, är precis som det vanliga GSM-nätet fast med speciella funktioner och speciella telefoner anpassade för säker kommunikation mellan tåg, tågpersonal och kontrollcenter.